A27 (Houten – Hooipolder)
2022-heden
Adviseur Validatie en Verificatie
Rijksweg A27 tussen Houten en Hooipolder staat al vele jaren in de Nederalndse file top 10, waaronder regelmatig op de eerste plaats. Na vele jaren van contractvoorbereiding en het vaststellen van een onherroepelijk tracébesluit, is men in 2023 gestart met de realisatie van dit enorme projec.
Het totale tracé omvat in totaal 47 kilometer rijksweg en talloze kunstwerken, waaronder 4 essentiële bruggen (de Houtensebrug, Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug) waardoor het één de meest omvattende projecten is die Rijkswaterstaat op de Nederlandse markt heeft aanbesteed.
In dit project ben ik verantwoordelijk voor het bewaken van de eisen in de rol van adviseur op het vlak van validatie en verificatie, waarbij ik erop toezie dat de aannemers op juiste wijze omgaan met de eisenset en het aantonen ervan.
Kiltunnel (Dordrecht / ’s Gravendeel)
2021-2022
Testmanager
Sinds de opening in 1977 is de Kiltunnel – met een gesloten deel van ongeveer 400 meter – één van de twee tunnels in Nederland waar tol wordt geheven. De Kiltunnel leidt de provinciale weg N217 onder het water van de Dordtse Kil door, en vormt op die manier een belangrijke schakel tussen Dordrecht en de Hoeksche Waard.
In 2022 zijn diverse hardwarecomponenten van de tunnel vervangen en voorziening van een compleet nieuwe besturing.
Tijdens dit proces ben ik betrokken geweest als testmanager, waarbij ik ondersteuning heb geleverd bij het uitwerken van een teststrategie, het opstellen van protocollen voor de diverse testfasen (interne testen, FAT, iFAT, SAT, iSAT en SIT), heb ik hardwaretesten bijgewoond bij diverse leveranciers en het proces van de testen op zowel in de fabriek als op locatie gecoördineerd.
Na een intensief traject van 2×8 weken (waarin per buis zowel de oude systemen afgebroken werden als de nieuwe werden geïnstalleerd) is de nieuwe besturing naar tevredenheid opgeleverd.
Maeslantkering (Hoek van Holland)
2018-2021
Testcoördinator / Test Engineer
De Maeslantkering werd opgeleverd in 1997 en vormde daarmee het sluitstuk van de Nederlandse deltawerken. Sinds de openstelling beschermt de Maeslantkering een groot deel van het achterland van de Provincie Zuid-Holland tegen overstromingen bij (een combinatie van) springtij en/of stormen.
De kering is uniek in de zin dat het de grootste “robot” ter wereld is en daardoor volledig autonoom kan functioneren zonder menselijke tussenkomst. De constructie, met twee “draaiarmen” ter grootte van Eiffel-torens en een bolscharnier van metersdik staal, wordt ook wel gezien als één van de zeven moderne wereldwonderen door de American Society of Civil Engineering.
In de periode tussen 2010 en 2021 ben ik betrokken geweest als Testcoördinator en Test Engineer bij diverse projecten welke als doel hadden om de besturing van de kering up-to-date te houden en aanpassingen door te voeren. Gezien de nadruk op het minimaliseren van de faalkans van de kering (met alle catastrofale gevolgen van dien) was dit vanuit testoogpunt een zeer uitdagend project waar veel verschillende partijen bij betrokken waren.
Ramspolkering (Kampen)
2018
Testcoördinator
De Ramspolkering is één van de vijf grote stormvloedkeringen van Nederland, gelegen in het Ramsdiep bij Kampen waar de IJssel in het IJsselmeer stroomt. Deze kering werkt met een voor Nederland uniek concept van een drietal balgen welke in een hoogwater-situatie gevuld worden met een mengeling van lucht en water, om op die manier te voorkomen dat het Overijsselse achterland (met o.a. de steden Zwolle en Kampen) onder water loopt bij een te hoge waterstand in het IJsselmeer.
Voor het Ramspolkering-project ben ik begin 2018 betrokken geweest bij het opzetten en uitwerken van een overall teststrategie voor de detailontwerp- en uitvoeringsontwerpfase van het project, waarbij ik nauw heb samengewerkt met andere disciplines binnen het project en met opdrachtgever.
Gaasperdammertunnel (Amsterdam)
2016-2021
Testcoördinator / Test Engineer / Scrum Master
De Gaasperdammertunnel is sinds de oplevering in 2019 de grootste landtunnel van Nederland, met een totale lengte van ruim 2.5 kilometer en in totaal 5 tunnelbuizen, waarvan er een fungeert als wisselbuis en het verkeer op basis van “tidal flow” zowel van als naar de hoofdstad kan leiden. Deze complexe tunnel maakt onderdeel uit van het programma SAA (Schiphol-Amsterdam-Almere) waarbij een groot deel van het wegennet aan de zuidkant van Amsterdam aangepast wordt aan de verkeerssituatie van de toekomst.
Aan dit project was ik meerdere jaren verbonden als testcoördinator en test engineer van de lokale besturing (de software welke de hardware de logische functievervullers aanstuurt). De realisatie van deze software is mogelijk gemaakt door een klein multidisciplinair team dat opereerde volgens de Agile Scrum-methodiek. Gedurende ongeveer een half jaar heb ik hierbij een rol vervuld als teamleider en Scrum Master, waarbij ik ook de nodige ervaring heb opgedaan in het toepassen van deze methodiek in een complex infra-project.
Vanaf het moment dat de realisatie van de software gereed was ben ik nog een periode aan het project verbonden geweest als oplosser van bevindingen en daarbij meegedraaid in het team van monteurs, inbedrijfstellers en testers. Tot op heden blijf ik met het project verbonden voor het doorvoeren en testen van updates in de software van de lokale besturing.
Ketheltunnel (Schiedam)
2013-2015
Testcoördinator / Test Engineer
Vele decennia was het stuk van de A4 in het Midden-Delfland één van de meest bekende ontbrekende schakels in het Nederlandse wegennet. Hoewel het tracé al jaren bekend was en braak heeft gelegen duurde het uiteindelijk nog bijna 50 jaar voordat de eerste schop de grond in ging. Uiteindelijk was het rond 2010 zover en kon er begonnen worden met de aanleg van het zeven kilometer lange stuk tussen Delft en Schiedam, met als meest in het oog springende onderdeel een verdiepte bak en landtunnel van ruim 2 kilometer.
Namens mijn opdrachtgever was ik tijdens dit project verantwoordelijk voor het vormgeven en uitdiepen van de teststrategie en -aanpak die ik eerder tijdens het Salland-Twentetunnel project mede heb vormgegeven, waarbij ik testcoördinator was voor het grootste deel van de software-testen (zowel de coördinerende 3B-besturing als de lokale LFV’s).
Salland-Twentetunnel (Nijverdal)
2011-2014
Testcoördinator / Test Engineer
De N35 is één van de belangrijkste hoofdwegen in de provincie Overijssel welke dagelijks door meer dan 20.000 voertuigen gebruikt wordt. Tot 2014 liep deze weg door het centrum van Nijverdal, met alle gevolgen van dien – verkeersopstoppingen en gevaarlijkse situaties waren er aan de orde van de dag.
Vanaf de jaren ’70 is er gepoogd om oplossingen te vinden om het verkeer in het centrum om te leiden, wat uiteindelijk heeft geleid tot een combiplan van een spoor- en wegtunnel onder de naam Leo ten Brinke (één van de grondleggers van het oorspronkelijke tunnelplan). De tunnel is ongeveer 500 meter lang en werd in de herfst van 2014 opengesteld voor verkeer.
De Salland-Twentetunnel is de eerste verkeerstunnel in Nederland die voldoet aan de nieuwe Landelijke Standaard Tunnels (LST) welke door Rijkswaterstaat in het leven is geroepen om alle door het Rijk beheerder verkeerstunnels in Nederland te voorzien van een standaardset eisen en voorschriften voor o.a. de grafische weergave en bediening van de diverse tunneltechnische installaties.
Namens mijn opdrachtgever was ik medeverantwoordelijk voor het realiseren van een “tunnelbibliotheek” met daarin softwarecomponenten die gebruikt kunnen worden voor iedere tunnel die aan de LST voldoet. Hierin heb ik testdocumentatie geschreven (o.a. plannen, protocollen en rapportages) en de andere testers binnen het projectteam aangestuurd. Daarnaast heb ik de testorganisatie van de opdrachtgever mede vormgegeven door het opstellen van standaarddocumentatie en het ontwerpen en realiseren van tools voor testautomatisering.